2012. január 12., csütörtök

Büszkeség és Balítélet - Könyv Vs. Film

Tegnap sikeresen befejeztem végre a könyvet, amit a közepe felé már annyira daráltam, hogy szinte az összes órán olvastam. Szóval befejeztem, és egyből nekiláttam a filmnek is, amit nagy szenvedések árán ugyan, de megnéztem. Tehát a könyv életem eddigi egyik legjobb könyvének állt be, igazán érdekes szereplőkkel, történettel és felhozatallal. Az elejétől fogva - spoiler - Darcy-nak és Elizának szurkoltam, azt viszont nem gondoltam volna, hogy tényleg ők lesznek a fő párosunk. Oké, hátul az ismertetőben leírták, amit egyszer el is olvastam, de rohadt gyorsan ki is ment a fejemből. Nagyon jól ábrázolt minden dolgot, Mrs. Bennet és barátnői/testvére (mert az egyik még normálisnak mondható) jelleme faszásan idegesítőre sikeredett, de hát tükrözi a pletykás vénasszonyok valóját. Az öt lány közül Lydia és Kitty voltak a legidegesítőbbek, néha már komolyan kiirtottam volna őket a francba. Rosszat nagyon nem tudok róla mondani, imádtam.
A film viszont siralmas volt, ahogy vártam. Az egy Gésa emlékiratai után már meg sem lepődtem, hogy normális könyv utáni filmet képtelenek összehozni. A szereplők közül Mr. Darcy-t, Mr. Bingley-t, a vénasszonyokat és Lydiát találták el a legjobban. A többiek olyan.. uff. Alapból nem értettem miért Keira Knightley játszotta Elizabeth szerepét. Sehogy sem illet a jelleme rá. Vicsorogva mosolyog, nem tudta normálisan eljátszani a szerepét stb stb. Elizabeth alapból nem ennyire felszabadult, némi szarkazmussal szokott beszélni és igen, visszafogottabb, az értelemre többet ad. Keira-nak egyiket sem sikerült visszaadnia, vicsorogva mosolygott állandóan, holott Eliza mindig egy szépen és fogsormutogatás nélkül volt képes mosolyogni. Legalábbis ahogy én elképzeltem.
Tudom, persze a könyv sokkal jobb, hiszen ott úgy látsz mindent, ahogyan szeretnéd, csak a történet adott. A szereplőket is kedved szerint formálod, ami a filmben nem lehetséges, mert ott minden adott. Nem mondom, hogy az én ízlésem szerint kellett volna összerakni, hanem hogy alap dolgokat rontottak el. Például nem tudom kinek hogy jött le, de szerintem nem lehetett észrevenni, hogy Mr. Darcy és Eliza vonzalma mikor alakult ki. A könyv szerint a legelején semmi érdekeltséget nem lehetett észrevenni Darcy-ban Eliza iránt, a filmben meg már egyből úgy bámulta az első bálon, hogy majd kiestek a szemei, pedig ilyenről szó sem volt. Utána meg néhány elejtett semmiféle gesztus, és akkor hirtelen betoppan Elizához és megkéri a kezét. WTF? No mindegy..
Mr. Collins karaktere is nagyon jól volt megcsinálva, pont ilyen undorító és kellemetlenkedő embernek képzeltem. Mr. Bennet nagy arc volt a maga módján, én szerettem. Lydia-t viszont megkergettem volna egy baltával. Olyan hálátlan és idegesítő, hogy az hihetetlen. Könyvben és filmben egyaránt. Ja, egyébként kivetnivaló még, hogy Mrs. Gardiner könyv szerint elég fiatal, Mr. Gardiner pedig aránylag normális testalkattal rendelkezik, nem pedig gombóc módjára lassan már gurul, de mindegy.. Egyiket sem véltem a filmben felfedezni. Mr. Darcy-ról nem volt normális képem az agyamban, inkább egy ilyen animés szívtipró fekete hajjal, de a film segített egy tökéletes képet mutatni, ezt talán még a pozitívumai közé sorolhatnám. Viszont Elizáról kialakított képemet teljesen összezúzta, a lakásukról, a telkükről, az életükről, a ruháikról. Egyszerűen majdnem mindenről. Szóval ha ezentúl visszagondolok rá, inkább teszem azt a kialakított világ szerint, amit én odaképzeltem.
Apropó. Mr. Darcy - akárki akármit mond - rohadt jól nézett ki, ahw.:D